Je niekoľko biologických faktorov, ktoré ovplyvňujú spánok dieťatka. Ako rodičia máte možnosť dieťatku pomôcť prispôsobiť sa týmto biologickým rytmom, zmeniť ich však nedokážete. Ak chceme porozumieť spánku detí, musíme sa pozrieť na cirkadiánne rytmy, pud homeostatického spánku a biologické spánkové okno.

 

Čo sú cirkadiánne rytmy?

Sú to fyziologické a psychologické zmeny v organizme, ktoré sa striedajú v približne 24 hodinových cykloch. Ide o spontánnu reguláciu organizmu, ktorý takto nielen odpovedá na zmeny v prostredí, ale sa na zmeny, ktoré môžu prísť aj pripravuje. Cirkadiánne rytmy ovplyvňujú napr. telesnú teplotu, vylučovanie hormónov, spánok, bdenie alebo hlad. Ak tieto vnútorné biologické hodiny dokážeme zladiť s vonkajším prostredím, v ktorom fungujeme, prejaví sa to pozitívne nielen na našej výkonnosti alebo nálade, ale napríklad i na imunite. Je preto dôležité prihliadať na to, ako nastavíme dieťatku spánok. Ak sa trafíme do správneho momentu v rámci dňa, dieťatko dostane optimálne podmienky na vývin. Cirkadiánne rytmy fungujú aj v extrémnych podmienkach (napr. v tme v jaskyni alebo vo vesmíre), v bežnom fungovaní sa ale prispôsobujú svetlu a tme – počas svetla bdieme a počas tmy spíme.

 

Počuli ste už o homeostatickom spánkovom tlaku?

Je to vnútorný biochemický systém, ktorý nás doslova “tlačí” do spánku. Táto vnútorná sila dáva po určitom čase bdenia organizmu znamenie, že je čas ísť spať. Čím dlhšie sme hore, tým viac sa nám chce spať. Platí to však aj opačne – čím dlhšie spíme, tým väčšia pravdepodobnosť, že sa zobudíme. Homeostatický spánkový tlak nám zjednodušene hovorí, ako dlho dieťatko vydrží hore, kým bude potrebovať spánok. Najviac vývinových zmien v organizme sa deje počas prvých rokov. Mozog počas dňa spracováva veľké množstvo nových vnemov a informácií, ktoré si počas spánku ukladá. Preto sú pre deti potrebné kvalitné denné spánky. 

 

Ako to teda je, keď spánok ovplyvňujú dve vnútorné sily?

Pre dosiahnutie kvalitného spánku je potrebné zladiť cirkadiánne rytmy, ktoré ovplyvňujú spánok a bdenie s homeostatickým spánkovým tlakom, ktorý ovplyvňuje ako dlho dieťatko vydrží bdieť. Ak dosiahneme rovnováhu medzi týmito silami, dostaneme biologické spánkové okno, počas ktorého sa dieťatku najľahšie zaspí a jeho potreba spánku bude optimálne naplnená. Vo všeobecnosti platí, že dieťatko, ktoré je na predvídateľnom dennom režime, si zvykne na čas, kedy sa ide spinkať, čo uľahčuje ukladanie na spánok, pretože biologické systémy organizmu sú správne nastavené. Spánkové okná sú ráno medzi 9-10 a na obed medzi 12-14. Samozrejme, treba tomu prispôsobiť aj ranné vstávanie dieťatka, ktoré by malo byť optimálne okolo siedmej, aby malo dieťatko pred prvým denným spánkom dostatok času na nasávanie nových podnetov. 

Potrebovali by ste pomôcť s optimálnym nastavením denného režimu? Spánkové poradenstvo sa venuje tejto problematike do hĺbky a denný režim nastavuje individuálne podľa potrieb konkrétneho dieťatka.

Potrebujete pomôcť so spánkom vášho dieťatka? Sme tu pre vás!

Podobné články