Spánok detí je jednou z najdôležitejších tém, ktorou sa zaoberajú rodičia. Každý rodič túži po tom, aby jeho dieťatko spalo dobre a kvalitne, pretože to má zásadný vplyv na jeho vývin a zdravie. Zároveň vieme, že každé dieťatko je jedinečné a má svoje vlastné spánkové potreby. Jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje spánok dieťaťa, je jeho temperament. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako rôzne typy temperamentu ovplyvňujú spánok detí a ako môžete prispôsobiť svoj prístup na podporu lepšieho spánku.
Čo je temperament?
Temperament je vrodený súbor vlastností, ktoré určujú, ako dieťatko reaguje na rôzne podnety z prostredia. Psychológovia Alexander Thomas a Stella Chess, ktorí v 70. rokoch minulého storočia uskutočnili priekopnícku Longitudinálnu štúdiu temperamentu, identifikovali tri základné typy temperamentu: ľahký, ťažký a pomaly rozbiehajúci sa. Tento termínus technikus ja osobne veľmi rada nemám, pretože naznačuje, že existuje “dobrý” a “zlý” temperament. Ale každý temperament má svoje silné a slabé stránky, a preto pre potreby tohto článku bude temperamenty označovať písmenkami ako temperament A, B a C.
Deti s temperamentom A majú pravidelnú rutinu, sú prispôsobivé a majú prevažne pozitívnu náladu. Naopak, deti s temperamentom B majú veľmi flexibilnú rutinu (niekto by povedal, že takmer žiadnu) v spánku a jedle, ťažšie sa prispôsobujú zmenám a často reagujú intenzívne. Deti s temperamentom C majú nízku intenzitu reakcií a potrebujú viac času na prispôsobenie sa novým situáciám.
Temperament a jeho vplyv na spánok
Výskum ukazuje, že temperament dieťatka môže výrazne ovplyvniť jeho spánkové návyky. Deti s temperamentom A majú tendenciu mať stabilnejší a predvídateľnejší spánkový režim. Štúdia Möhlera a kol. (2006) napríklad zistila, že takéto deti majú pravidelnejší spánok a ľahšie zaspávajú.
Naopak, deti s temperamentom B môžu mať častejšie problémy so zaspávaním a majú nepravidelný spánok, ako ukázal výskum Weinrauba a kol. (2012). Tieto deti môžu byť citlivejšie na vonkajšie podnety, čo môže viesť k častejšiemu prerušovaniu spánku. Deti s týmto temperamentom veľmi profitujú zo senzorickej regulácie.
Deti s temperamentom C potrebujú viac času na prispôsobenie sa novým situáciám a zmenám, vrátane zmien v spánkovom režime. Výskum Sadeha, Tikotzkého a Schera (2010) ukázal, že prispôsobenie výchovného prístupu podľa temperamentu dieťatka môže výrazne zlepšiť kvalitu spánku. To znamená, že rodičia musia byť trpezliví a podporovať dieťatko pri zaspávaní a vytváraní pravidelných spánkových návykov.
Praktické tipy na zlepšenie spánku
Pre rodičov je dôležité pochopiť temperament svojho dieťatka a prispôsobiť svoje očakávania na jeho spánok. Rôzne temperamenty vyžadujú rôzne stratégie.
Pre deti s temperamentom A je vhodné vytvárať konzistentnú rutinu pred spaním, aby sa cítili bezpečne a pokojne. Udržujte prostredie, v ktorom dieťatko spinká tiché a tmavé. Vhodné môže byť používanie bieleho šumu na tlmenie rušivých zvukov.
Deti s temperamentom B môžu vyžadovať viac trpezlivosti a postupného zavádzania zmien pri spánku. Tieto deti sú citlivejšie na preťaženie stimulmi, preto je dôležité venovať pozornosť signálom únavy a zamerať sa na prácu so senzorickou reguláciou. Upokojujúca rutina, ako je čítanie knihy, jemná hudba alebo teplý kúpeľ, môže pomôcť znížiť úzkosť a podporiť lepšie zaspávanie.
Pre deti s temperamentom C je kľúčové byť trpezlivý a dávať im dostatok času na prispôsobenie sa novým situáciám. Poskytujte podporu pri zaspávaní, aby sa dieťatko cítilo bezpečne. Pomáha tiež udržiavať pravidelný režim spánku a bdenia, aby si dieťatko zvyklo na stabilný denný režim.
Význam výchovného prístupu
Rodičia zohrávajú kľúčovú úlohu pri podpore zdravého spánku svojich detí. Citlivý a konzistentný prístup môže mať pozitívny vplyv na spánok dieťatka. Výskum Burnhama a kol. (2002) ukázal, že citlivé reakcie rodičov môžu zlepšiť spánok detí s temperamentom B. Pozitívny a prispôsobivý rodičovský prístup, ako preukázal výskum Degnana a kol. (2008), môže pomôcť deťom s temperamentom C lepšie sa prispôsobiť zmenám v spánkovom režime.
Je dôležité, aby rodičia boli trpezliví a chápaví voči individuálnym potrebám svojich detí. Každé dieťa je jedinečné a vyžaduje iný prístup na podporu zdravého spánku. Pozitívny prístup, konzistentnosť a prispôsobenie rodičovských stratégií podľa temperamentu dieťatka môžu výrazne prispieť k zlepšeniu kvality spánku a celkovej pohody dieťatka.
Výskumy jednoznačne ukazujú, že citlivý a konzistentný rodičovský prístup je kľúčom k podpore zdravého spánku u detí s rôznymi temperamentmi. Preto je dôležité, aby rodičia venovali pozornosť individuálnym potrebám svojich detí a vytvárali pre ne bezpečné a upokojujúce prostredie na spanie. A ak neviete, ako sa prispôsobiť temperamentu svojho dieťatka, nebojte sa požiadať o pomoc. Som tu pre vás, aby sme spánok vášho dieťatka upravili tak, aby bol v súlade s tým, čo potrebuje.
Zdroje:
- Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and Development.
- Möhler, E., Brunner, R., Wiebel, A., Reck, C., & Resch, F. (2006). „Maternal Depressive Symptoms in the Postnatal Period Are Associated with Long-term Impairment of Mother–Child Bonding.“ Archives of Women’s Mental Health, 9(5), 273-278.
- Weinraub, M., Bender, R. H., Friedman, S. L., Susman, E. J., Knoke, B., Bradley, R., … & Williams, J. (2012). „Patterns of Developmental Change in Infants‘ Nighttime Sleep Awakenings from 6 through 36 Months of Age.“ Developmental Psychology, 48(6), 1511-1528.
- Mindell, J. A., Telofski, L. S., Wiegand, B., & Kurtz, E. S. (2009). „A Nightly Bedtime Routine: Impact on Sleep in Young Children and Maternal Mood.“ Sleep, 32(5), 599-606.
- Sadeh, A., Tikotzky, L., & Scher, A. (2010).** „Parenting and Infant Sleep.“ Sleep Medicine Reviews, 14(2), 89-96.
- Burnham, M. M., Goodlin-Jones, B. L., Gaylor, E. E., & Anders, T. F. (2002).** „Nighttime Sleep–Wake Patterns and Self-Soothing from Infancy to Toddlerhood: A Longitudinal Intervention Study.“ Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(6), 713-725.
- Degnan, K. A., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Fox, N. A. (2008). „Predicting Adjustment in Preschoolers: The Role of Temperament and Parent–Child Interaction.“ Journal of Applied Developmental Psychology, 29(3), 183-196.