fbpx

Ako temperament dieťatka ovplyvňuje jeho spánok

Zdieľať článok:

Spánok detí je jednou z najdôležitejších tém, ktorou sa zaoberajú rodičia. Každý rodič túži po tom, aby jeho dieťatko spalo dobre a kvalitne, pretože to má zásadný vplyv na jeho vývin a zdravie. Zároveň vieme, že každé dieťatko je jedinečné a má svoje vlastné spánkové potreby. Jedným z kľúčových faktorov, ktorý ovplyvňuje spánok dieťaťa, je jeho temperament. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako rôzne typy temperamentu ovplyvňujú spánok detí a ako môžete prispôsobiť svoj prístup na podporu lepšieho spánku.

Čo je temperament?

Temperament je vrodený súbor vlastností, ktoré určujú, ako dieťatko reaguje na rôzne podnety z prostredia. Psychológovia Alexander Thomas a Stella Chess, ktorí v 70. rokoch minulého storočia uskutočnili priekopnícku Longitudinálnu štúdiu temperamentu, identifikovali tri základné typy temperamentu: ľahký, ťažký a pomaly rozbiehajúci sa. Tento termínus technikus ja osobne veľmi rada nemám, pretože naznačuje, že existuje “dobrý” a “zlý” temperament. Ale každý temperament má svoje silné a slabé stránky, a preto pre potreby tohto článku bude temperamenty označovať písmenkami ako temperament A, B a C. 

Deti s temperamentom A majú pravidelnú rutinu, sú prispôsobivé a majú prevažne pozitívnu náladu. Naopak, deti s temperamentom B majú veľmi flexibilnú rutinu (niekto by povedal, že takmer žiadnu) v spánku a jedle, ťažšie sa prispôsobujú zmenám a často reagujú intenzívne. Deti s temperamentom C majú nízku intenzitu reakcií a potrebujú viac času na prispôsobenie sa novým situáciám.

Temperament a jeho vplyv na spánok

Výskum ukazuje, že temperament dieťatka môže výrazne ovplyvniť jeho spánkové návyky. Deti s temperamentom A majú tendenciu mať stabilnejší a predvídateľnejší spánkový režim. Štúdia Möhlera a kol. (2006) napríklad zistila, že takéto deti majú pravidelnejší spánok a ľahšie zaspávajú.

Naopak, deti s temperamentom B môžu mať častejšie problémy so zaspávaním a majú nepravidelný spánok, ako ukázal výskum Weinrauba a kol. (2012). Tieto deti môžu byť citlivejšie na vonkajšie podnety, čo môže viesť k častejšiemu prerušovaniu spánku. Deti s týmto temperamentom veľmi profitujú zo senzorickej regulácie.

Deti s temperamentom C potrebujú viac času na prispôsobenie sa novým situáciám a zmenám, vrátane zmien v spánkovom režime. Výskum Sadeha, Tikotzkého a Schera (2010) ukázal, že prispôsobenie výchovného prístupu podľa temperamentu dieťatka môže výrazne zlepšiť kvalitu spánku. To znamená, že rodičia musia byť trpezliví a podporovať dieťatko pri zaspávaní a vytváraní pravidelných spánkových návykov.

Praktické tipy na zlepšenie spánku

Pre rodičov je dôležité pochopiť temperament svojho dieťatka a prispôsobiť svoje očakávania na jeho spánok. Rôzne temperamenty vyžadujú rôzne stratégie.

Pre deti s temperamentom A je vhodné vytvárať konzistentnú rutinu pred spaním, aby sa cítili bezpečne a pokojne. Udržujte prostredie, v ktorom dieťatko spinká tiché a tmavé. Vhodné môže byť používanie bieleho šumu na tlmenie rušivých zvukov.

Deti s temperamentom B môžu vyžadovať viac trpezlivosti a postupného zavádzania zmien pri spánku. Tieto deti sú citlivejšie na preťaženie stimulmi, preto je dôležité venovať pozornosť signálom únavy a zamerať sa na prácu so senzorickou reguláciou. Upokojujúca rutina, ako je čítanie knihy, jemná hudba alebo teplý kúpeľ, môže pomôcť znížiť úzkosť a podporiť lepšie zaspávanie.

Pre deti s temperamentom C je kľúčové byť trpezlivý a dávať im dostatok času na prispôsobenie sa novým situáciám. Poskytujte podporu pri zaspávaní, aby sa dieťatko cítilo bezpečne. Pomáha tiež udržiavať pravidelný režim spánku a bdenia, aby si dieťatko zvyklo na stabilný denný režim.

Význam výchovného prístupu

Rodičia zohrávajú kľúčovú úlohu pri podpore zdravého spánku svojich detí. Citlivý a konzistentný prístup môže mať pozitívny vplyv na spánok dieťatka. Výskum Burnhama a kol. (2002) ukázal, že citlivé reakcie rodičov môžu zlepšiť spánok detí s temperamentom B. Pozitívny a prispôsobivý rodičovský prístup, ako preukázal výskum Degnana a kol. (2008), môže pomôcť deťom s temperamentom C lepšie sa prispôsobiť zmenám v spánkovom režime.

Je dôležité, aby rodičia boli trpezliví a chápaví voči individuálnym potrebám svojich detí. Každé dieťa je jedinečné a vyžaduje iný prístup na podporu zdravého spánku. Pozitívny prístup, konzistentnosť a prispôsobenie rodičovských stratégií podľa temperamentu dieťatka môžu výrazne prispieť k zlepšeniu kvality spánku a celkovej pohody dieťatka.

 

Výskumy jednoznačne ukazujú, že citlivý a konzistentný rodičovský prístup je kľúčom k podpore zdravého spánku u detí s rôznymi temperamentmi. Preto je dôležité, aby rodičia venovali pozornosť individuálnym potrebám svojich detí a vytvárali pre ne bezpečné a upokojujúce prostredie na spanie. A ak neviete, ako sa prispôsobiť temperamentu svojho dieťatka, nebojte sa požiadať o pomoc. Som tu pre vás, aby sme spánok vášho dieťatka upravili tak, aby bol v súlade s tým, čo potrebuje.

Zdroje:

  1. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and Development.
  2. Möhler, E., Brunner, R., Wiebel, A., Reck, C., & Resch, F. (2006). „Maternal Depressive Symptoms in the Postnatal Period Are Associated with Long-term Impairment of Mother–Child Bonding.“ Archives of Women’s Mental Health, 9(5), 273-278.
  3. Weinraub, M., Bender, R. H., Friedman, S. L., Susman, E. J., Knoke, B., Bradley, R., … & Williams, J. (2012). „Patterns of Developmental Change in Infants‘ Nighttime Sleep Awakenings from 6 through 36 Months of Age.“ Developmental Psychology, 48(6), 1511-1528.
  4. Mindell, J. A., Telofski, L. S., Wiegand, B., & Kurtz, E. S. (2009). „A Nightly Bedtime Routine: Impact on Sleep in Young Children and Maternal Mood.“ Sleep, 32(5), 599-606.
  5. Sadeh, A., Tikotzky, L., & Scher, A. (2010).** „Parenting and Infant Sleep.“ Sleep Medicine Reviews, 14(2), 89-96.
  6. Burnham, M. M., Goodlin-Jones, B. L., Gaylor, E. E., & Anders, T. F. (2002).** „Nighttime Sleep–Wake Patterns and Self-Soothing from Infancy to Toddlerhood: A Longitudinal Intervention Study.“ Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(6), 713-725.
  7. Degnan, K. A., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Fox, N. A. (2008). „Predicting Adjustment in Preschoolers: The Role of Temperament and Parent–Child Interaction.“ Journal of Applied Developmental Psychology, 29(3), 183-196.

Potrebujete pomôcť so spánkom vášho dieťatka? 

Sme tu pre vás!

Ďalšie články

Má vaše dieťatko mojkáčika?

Ak vaše dieťatko potrebuje niekoho pri sebe, aby dokázalo zaspať, je lepšie, ak prítomnosť niekoho nahradíte prítomnosťou niečoho. Vyžaduje vaše dieťatko, aby ste ho celý čas držali za ručičku alebo boli pri ňom, až kým nezaspí?

Čítať viac »