ONLINE KURZ
Senzorická regulácia a jej vplyv na spánok

Vitajte v kurze
Senzorická regulácia a jej vplyv na spánok.

Teším sa, že ste tu so mnou.

Spánok detí je niekedy veľmi veľká veda a rodičom sa v ňom ťažko orientuje. Ak chceme pri spánku zavádzať akékoľvek zmeny, či už v režime alebo v spôsobe zaspávania, musíme mať istotu, že je na ne dieťatko pripravené.

Regulácia centrálneho nervového systému vášho dieťatka je základným stavebným kameňom k lepšiemu spánku vášho dieťatka. Ak je dieťatko regulované, tak zmeny v spánku sa zavádzajú jednoduchšie a dieťatko na ne rýchlejšie nabieha.

MODULY KURZU

MODUL 1

Úvod

MODUL 3

Propriocepcia

MODUL 4

Vestibulárny systém

MODUL 5

Interocepcia

PÁR SLOV NA ÚVOD...

Prečo som vytvorila tento program?

Niektoré deti môžu mať problémy so spracovaním zmyslových informácií, čo môže výrazne ovplyvniť ich spánok. Napríklad dieťatko, ktoré je príliš citlivé na niektoré zmyslové podnety, ako je hluk alebo dotyk, môže mať problémy so zaspávaním alebo s budením sa zo spánku.

Keďže CNS bábätiek a malých detí je ešte nevyzretá, veľmi ľahko sa môže stať, že dieťatko je prestimulované alebo jeho CNS nevie dostatočne dobre stimuly spracovať. Preto je dôležité, aby sme deťom pomohli s reguláciou ich nervového systému. Reguláciou nervového systému sa deti upokojujú.

Spánok bábätiek a malých detí je sám o sebe veľmi komplikovaný. Jeho kvalita závisí od mnohých faktorov a ak chceme pri spánku detí zavádzať zmeny – či už v režime alebo v spôsobe uspávania – mali by sme mať istotu, že dieťatko nie je zmyslovo preťažené.

Tento kurz som vytvorila pre vás rodičov, aby ste sa naučili čítať svoje dieťatko a zistiť, čo potrebuje na upokojenie. Okrem teoretických informácií o tom, ako naše zmysly pracujú, nájdete v každom module aj konkrétne aktivitky, ktoré môžete počas dňa s dieťatkom robiť, aby ste mu pomohli regulovať jeho nervový systém.

Čo je dôležité sledovať?

Je dôležité všímať si činnosti, ktoré robí vaše dieťatko, a ktoré vedú k tomu, že je v „regulovanom“ stave. Pretože deti často samé robia veci, ktoré im pomáhajú regulovať sa. Tak isto si všímajte, ktoré aktivity dieťatko zaťažujú a spôsobujú dysreguláciu. Niekedy je reakcia dieťatka na podnety oneskorená – takže je dobré hodnotiť a vnímať celý deň.

Deti nám nie vždy jasne povedia alebo ukážu, ako sa počas aktivít cítia, preto je dôležité byť ostražitý a pozorne ich sledovať, či sa u nich nevyskytujú známky prestimulovania počas a po rôznych činnostiach.

Čo robí vaše dieťatko prirodzene samo od seba počas dňa alebo pred spánkom? 

Búcha si hlavičku? Robí rytmické pohyby? Alebo vyhľadáva dotyk a kontakt? Vyhovuje mu ticho a tma? Lozí všade a máme tendenciu mu to zakazovať?

Vaše dieťatko by malo mať počas dňa dostatok aktívneho času na pohyb. Stresové hormóny kortizol a adrenalín obmedzujú vylučovanie spánkovému hormónu melatonínu. Fyzická aktivita nám znižuje hladinu stresových hormónov a stimuluje všetky primárne zmysly, preto je dobré uprednostniť pohyb každý deň.

Najväčšia stimulácia zmyslov pochádza z vlastných pohybov vášho dieťatka. Ako vaše dieťatko rastie, môže potrebovať viac pohybu, aby boli jeho zmysly dostatočne stimulované počas dňa.

Preťaženie zmyslov nie je vaša chyba

To, že je vaše dieťatko fyzicky nepokojné, neznamená, že ste mu nedali dostatok príležitosti na pohyb. Často to znamená len to, že vaše dieťatko má väčšiu potrebu pohybu, než akú dokáže naplniť samo. Preto je dobré pravidelne počas dňa zavádzať aktivity senzorickej regulácie, o ktorých sa dozviete v tomto kurze.

V jednotlivých moduloch si prejdeme základy fungovania centrálneho nervového systému, pozrieme sa na to, akými aktivitami regulovať jednotlivé zmysly a upriamime pozornosť aj na to, čo je potrebné brať do úvahy z hľadiska spánku.

Jednotlivé moduly na seba nenadväzujú, takže ich môžete pozerať jeden po druhom alebo v ľubovoľnom poradí. Na konci kurzu nájdete aj zhrnutie jednotlivých aktivít, aby ste ich mohli mať vždy „po ruke“.
Na úvod je to z mojej strany všetko. Poďme na to!

Picture of Veronika Pružinská

Veronika Pružinská

psychologička a spánková poradkyňa